Acerca de A.A.P.E.C.ContactoVolver al HOME
Cursos A.A.P.E.C.
Reuniones Científicas
Campus Virtual
Newsletter A.A.P.E.C.
Novedades
Trabajos Científicos
Eventos Nacionales
Eventos Internacionales
La Comunidad
Links
Links
TRABAJOS CIENTÍFICOS
SELECCIÓN DE RESUMENES DE MENOPAUSIA 28 de Noviembre AL 4 de Diciembre 2007

 

Neurology. 2007 Nov 13;69(20):1921-30.
Dietary patterns and risk of dementia: the Three-City cohort study.
Barberger-Gateau P INSERM, U593, University Victor Segalen Bordeaux , France.

Dietary fatty acids and antioxidants may contribute to decrease dementia
risk, but epidemiologic data remain controversial. The aim of our study was to analyze the relationship between dietary patterns and risk of dementia or Alzheimer disease (AD), adjusting for sociodemographic and vascular risk factors, and taking into account the ApoE genotype. Methods: A total of 8,085 nondemented participants aged 65 and over were included in the Three-City cohort study in Bordeaux, Dijon, and Montpellier (France) in 1999-2000 and had at least one re-examination over 4 years (rate of follow-up 89.1%). An independent committee of neurologists validated 281 incident cases of dementia (including 183 AD). RESULTS: Daily consumption of fruits and vegetables was associated with a decreased risk of all cause dementia [HR] 0.72, 95% CI 0.53 to 0.97) in fully adjusted models. Weekly consumption of fish was associated with a reduced risk of AD (HR 0.65, 95% CI 0.43 to 0.994) and all cause dementia but only among ApoE epsilon 4 noncarriers (HR 0.60, 95% CI 0.40 to 0.90). Regular use of omega-3 rich oils was associated with a decreased risk of borderline significance for all cause dementia (HR 0.46, 95% CI 0.19 to 1.11). Regular consumption of
omega-6 rich oils not compensated by consumption of omega-3 rich oils or fish was associated with an increased risk of dementia (HR 2.12, 95% CI 1.30 to 3.46) among ApoE epsilon 4 noncarriers. Conclusion: Frequent consumption of fruits and vegetables, fish, and omega-3 rich oils may decrease the risk of dementia and AD, especially among ApoE epsilon 4 noncarriers.


TRADUCCION
Patrones dietarios y riesgo  de demencia.Estudio de cohorte de tres ciudades.
Los ácidos grasos dietarios y antioxidantes pueden contribuir a disminuir el riesgo de demencia, pero los datos epidemiológicos permanecen en controversia.Elpropósito de este estudio fue analizar la relación entre los patrones dietarios yriesgo de demencia o Enf. De Alzheimer (EA) , ajustando factores sociodemográficos y riesgos vasculares, y teniendo encuenta el genotipo para la ApoE.
METODOS:8.805 pac.no dementes de 65 años y  másfueron  incluídas en este estudio de tres ciudades: Bordeaux, Dijon, y Montpellier  (Francia)en 1999-2000 y reevaluadas por lo menos durante 4 años ( porcentaje de seguimiento del 89.1%). Un  comité independiente de neurólogos diagnosticó 281 casosde demencia (incluyendo 183 EA.)
RESULTADOS: El consumo diario de frutas y  vegetales fue asociado con disminución del riesgo de de todos los casos de demencia.(HR 0.72, IC 95% 0.53-0.97). El consumo semanal de pescado se asoció con disminución del riesgo de EA ( HR 0.65, IC 0.43-0.994) El uso regular de aceites con Omega 3 se asoció con disminución de los casos borderline ( HR 0.46 IC 0.19-1.11)
El uso regular de  aceites enriquecidos con Omega 6  no compensado por consumo de Omega 3 o pescado se asoció con aumento de riesgo( HR 2.12 IC 1.30- 3.46) entre las NO portadoras de Apo E
CONCLUSION: El consumo frecuente de frutas y vegetales, pescado, y aceites enriquecidos con Omega 3, puede disminuir el riesgo de demencia y EA especialmente entre las no portadoras de ApoE.

 

Climacteric. 2007Dec;10(6):508-26.
Management of cardiovascular risk in the perimenopausal women: a consensus statement of European cardiologists and gynecologists.

Collins P
Cardiovascular risk is poorly managed in women, especially during the
menopausal transition when susceptibility to cardiovascular events
increases. Clear gender differences exist in the epidemiology, symptoms,
diagnosis, progression, prognosis and management of cardiovascular risk. Key risk factors that need to be controlled in the perimenopausal woman are hypertension, dyslipidemia, obesity and other components of the metabolic syndrome, with the avoidance and careful control of diabetes. Hypertension is a particularly powerful risk factor and lowering of blood pressure is pivotal. Hormone replacement therapy is acknowledged as the gold standard for the alleviation of the distressing vasomotor symptoms of the menopause, but the findings of the Women's Health Initiative study generated concern for the detrimental effect on cardiovascular events. Thus, hormone replacement therapy cannot be recommended for the prevention of cardiovascular disease. Whether the findings of WHI in older postmenopausal women can be applied to younger perimenopausal women is unknown. It is increasingly recognized that hormone therapy is inappropriate for older postmenopausal women no longer displaying menopausal symptoms. Both gynecologists and cardiovascular physicians have an important role to play in identifying perimenopausal women at risk of cardiovascular morbidity and mortality, and should work as a team to identify and manage risk factors, such as hypertension.

TRADUCCION:
El riesgo cardiovascular está pobremente manejado en mujeres, especialmente durante la transición menopáusica, cuando la susceptibilidad a eventos cardiovasculares aumenta. Existen claras diferencias de género en la epidemiología, síntomas, diagnóstico, progresión, y manejo del riesgo cardiovascular. Los factores de riesgo que deben ser controlados en la mujer perimenopáusica son : hipertensión, dislipemia, obesidad, y otros componentes del síndrome metabólico, y control de la diabetes . La hipertensión  particularmente  es un poderoso factor de riesgo y es prioritario descender la presión. El gold sandard  de la TH es el alivio de lossíntomas vasomotores, pero los hallazgos del WHI, generaron desconcierto en lo que respecta al efecto sobre los eventos cardiovasculares. De hecho, la Th honesta recomendad para prevención de enf. Cardiovascular.Si los hallazgos para postmenopáusicas alejadas deben aplicarse a las perimenopáusicas , permanece desconocido  (SEGÚN ESTOS AUTORES). Se sabe que la TH es inapropiada para postmenop. alejadas.
Ambos, ginecólogos y cardiólogos, juegan un importante rol para identificar perimeniopáusicas de riesgo en lo que refiere a morbimortalidad por enf. Cardiovascular, y el trabajo en equipo debe identificar y manejar factores de riesgo, como la hipertensión.

 

 

 

 

Última actualización:
20 de Mayo de 2007

Asociación Argentina para el Estudio del Climaterio
Paraná 580 P1 Dto "C" Capital Federal - Tel./Fax: (011) 4371-3169